|
І. АГУЛЬНЫЯ ПАЛАЖЭННІ
праводзiць сiстэматычную работу па ўзбагачэннi слоўнiкавага запасу вучняў, азнаямленні з тэрмiналагічнай лексікай, звяртаць увагу на сферу ўжывання таго ці іншага тэрміна;
удзяляць увагу на вучэбных і дадатковых занятках паўнавартаснаму ўспрыманню вучнямі вучэбнага тэксту i слова настаўніка – асноўных крынiц вучэбнай iнфармацыi, узораў правiльна аформленага маўлення;
выкарыстоўваць выразнае чытанне ўголас як адзiн з прыёмаў фармiравання культуры вуснага маўлення, як сродак эмацыянальнага i асобаснага асэнсавання тэксту;
выкарыстоўваць прыёмы сэнсавага чытання як сродку фарміравання чытацкай пісьменнасці;
вучыць працаваць з кнiгай, электроннымі і іншымі сродкамі навучання, карыстацца даведачнай лiтаратурай, каталогамi i картатэкамі, падбiраць крыніцы інфармацыі па пэўнай тэме, правiльна афармляць вынiкi самастойнай работы з крыніцамі інфармацыі (мэтазгодна выкарыстоўваць цытатны матэрыял, складаць тэзiсы, канспекты, спiсы лiтаратуры i г.д.);
фармiраваць у вучняў уменні складаць і аналізаваць табліцы, дыяграмы, схемы, вучыць апісваць, характарызаваць, параўноўваць, аналiзаваць вучэбны матэрыял, весці дыялог, дыскусію, прыводзiць неабходныя доказы, рабiць высновы і падагульненнi;
павышаць культуру вуснага маўлення вучняў, тактоўна выпраўляць памылкi ў адпаведнасцi з нормамi літаратурнай мовы;
рабіць разборлiвым почыркам усе вiды запiсаў на класнай дошцы, у класным журнале, у дзённiках і сшытках вучняў з мэтай фарміравання ў вучняў навыкаў акуратнага іх вядзення і афармлення запiсаў;
прытрымлiвацца ўзору афармлення надпісу на вокладцы сшытка згодна з дадаткам 1 да Метадычных рэкамендацый.
Рэкамендуецца праводзiць пасяджэннi метадычных аб’яднанняў, педагагічнага савета, у тэматыку якіх неабходна ўключаць пытанні культуры вуснага і пісьмовага маўлення вучняў, а таксама арганiзоўваць абмен вопытам педагагічных работнікаў у дадзеным напрамку.
ІІ. НАВУЧАЛЬНЫЯ І КАНТРОЛЬНЫЯ РАБОТЫ, ЯКІЯ ВЫКОНВАЮЦЦА Ў ПІСЬМОВАЙ ФОРМЕ
Да іх адносяцца:
на І ступені агульнай сярэдняй адукацыі:
практыкаванні і заданні розных відаў, дыктанты (слоўнікавы, выбарачны, папераджальны, тлумачальны, вольны, творчы і іншыя), спісванне, пераклад, пераказ, сачыненне, тэсты па вучэбных прадметах ”Беларуская мова“, ”Русский язык“, ”Мова нацыянальнай меншасці“, ”Матэматыка“;
розныя віды практычных работ па вучэбных прадметах ”Чалавек і свет“, ”Выяўленчае мастацтва“, ”Працоўнае навучанне“;
напісанне літар алфавіта, імя ўласнага і прозвішча, даты, адраса, слоў, сказаў, тэкстаў з апорай на ўзор, віншавальнай паштоўкі па вучэбным прадмеце ”Замежная мова“, а пры вывучэнні кітайскай мовы – напісанне транскрыпцыйных знакаў напаўдрукаваным шрыфтам слоў і сказаў у транскрыпцыі з апорай на ўзор, найпрасцейшых элементаў іерогліфаў (рыс) і іерогліфаў з апорай на ўзор, рыс у правільным парадку;
на ІІ і ІІІ ступенях агульнай сярэдняй адукацыі:
практыкаванні і заданні розных відаў, тэставыя, лабараторныя і практычныя работы (вопыты) па ўсіх вучэбных прадметах, акрамя вучэбнага прадмета ”Фізічная культура і здароўе“;
дыктанты (слоўнікавы, выбарачны, папераджальны, тлумачальны, вольны, творчы і іншыя), пераклады, пераказы, сачыненні па вучэбных прадметах ”Беларуская мова“, ”Русский язык“, ”Мова нацыянальнай меншасці“;
сачыненні і іншыя творчыя работы па вучэбных прадметах ”Беларуская літаратура“, ”Русская литература“, ”Лiтаратура нацыянальнай меншасці“;
напісанне віншаванняў, запрашэнняў, асабістых лістоў, нескладаных дзелавых лістоў (ліста-падзякі, ліста-адказу, ліста-запыту інфармацыі, звестак анкеты, кароткай аўтабіяграфіі, кароткага зместу (рэзюмэ) праслуханага (прачытанага) ці ўбачанага, міні-сачынення, сачынення на прапанаваную тэму па вучэбным прадмеце ”Замежная мова“, а пры вывучэнні кітайскай мовы дадаткова напісанне нескладаных відаў тэкстаў з дапамогай транскрыпцыйных знакаў, іерогліфаў; сказаў і тэкстаў іерогліфамі; ключавых элементаў іерогліфаў (графем);
дыктанты (лічбавыя, графічныя і іншыя), задачы па вучэбных прадметах ”Матэматыка“, ”Фізіка“, ”Астраномія“, ”Хімія“, ”Біялогія“, ”Геаграфія“;
пісьмовыя адказы на пытанні, змешчаныя ў падручніках, вучэбных дапаможніках, дыдактычных матэрыялах па ўсіх вучэбных прадметах, акрамя вучэбнага прадмета ”Фізічная культура і здароўе“;
складанне планаў-канспектаў, канспектаў, апорных схем, табліц, дыяграм, алгарытмаў па ўсіх вучэбных прадметах, акрамя вучэбнага прадмета ”Фізічная культура і здароўе“;
заданні з выкарыстаннем насценных і контурных карт, атласаў, рухомай карты зорнага неба і іншых па вучэбных прадметах ”Сусветная гісторыя“, ”Гісторыя Беларусі“, ”Чалавек і свет“, ”Геаграфія“, ”Астраномія“.
Віды работ па развіцці звязнага вуснага і пісьмовага маўлення вучняў I–IV класаў вызначаюцца зместам вучэбных праграм па адпаведных вучэбных прадметах і носяць навучальны характар. Адзнакі за пераказы і сачыненні выстаўляюцца ў класны журнал вучням III –IV класаў па меркаванні настаўніка.
У першым паўгоддзі ў V класе па вучэбных прадметах ”Беларуская мова“, ”Русский язык“, ”Мова нацыянальнай меншасці“ праводзяцца толькі навучальныя пераказы, якія ацэньваюцца ў адпаведнасці з нормамі ацэнкі вынікаў вучэбнай дзейнасці вучняў па азначаных вучэбных прадметах для ІV класа.
Пераклады і сачыненнi па вучэбных прадметах ”Беларуская мова“, ”Беларуская літаратура“, ”Русский язык“, ”Русская литература“, ”Мова нацыянальнай меншасці“ i ”Лiтаратура нацыянальнай меншасці“
ў V– VIII класах носяць толькі навучальны характар.
Колькасць кантрольных работ на працягу навучальнага года на I ступені агульнай сярэдняй адукацыі па вучэбных прадметах ”Беларуская мова“, ”Русский язык“, ”Мова нацыянальнай меншасці“, ”Матэматыка“ і іх віды, а таксама праверка навыку чытання, сфарміраванасці чытацкіх уменняў па вучэбных прадметах ”Беларуская літаратура (літаратурнае чытанне)“, ”Русская литература (литературное чтение)“, ”Літаратура нацыянальнай меншасці“ і навыкаў вуснага лічэння па вучэбным прадмеце ”Матэматыка“ вызначаюцца згодна з дадаткам 3 да Метадычных рэкамендацый.
Колькасць кантрольных работ на працягу навучальнага года на II і III ступенях агульнай сярэдняй адукацыі па вучэбных прадметах ”Беларуская мова“, ”Беларуская літаратура“, ”Русский язык“, ”Русская литература“, ”Мова нацыянальнай меншасці“ і іх віды, а таксама колькасць кантрольных работ па вучэбных прадметах ”Матэматыка“,
”Інфарматыка“, ”Фізіка“, ”Астраномія“, ”Хімія“ і ”Біялогія“ вызначаюцца згодна з дадаткам 4 да Метадычных рэкамендацый.
Аб’ём тэкстаў кантрольных дыктантаў, пераказаў, а таксама аб’ём слоўнікавых дыктантаў, кантрольных сачыненняў вызначаюцца згодна з дадаткам 5 да дадзеных Метадычных рэкамендацый. Колькасць арфаграм і пунктаграм у тэкстах кантрольных дыктантаў па вучэбных прадметах ”Беларуская мова“, ”Русский язык“, ”Мова нацыянальнай меншасці“ вызначаецца згодна з дадаткам 6 да Метадычных рэкамендацый.
Да канца першай чвэрці, а ў V класе на працягу І паўгоддзя захоўваецца аб’ём тэксту, рэкамендаваны для папярэдняга класа.
У вячэрніх класах сумарная колькасць кантрольных работ па вучэбным прадмеце, прадугледжаных на ІІІ ступені агульнай сярэдняй адукацыі, раўнамерна размяркоўваецца на ўсе гады навучання.
ІІІ. КОЛЬКАСЦЬ І ПРЫЗНАЧЭННЕ ВУЧНЁЎСКІХ СШЫТКАЎ
10.1. навучальныя і кантрольныя работы па вучэбных прадметах ”Беларуская мова“, ”Русский язык“, ”Матэматыка“ вучні I класа выконваюць у адпаведных сшытках на друкаванай аснове;
10.2. для выканання навучальных работ па вучэбным прадмеце ”Выяўленчае мастацтва“ выкарыстоўваецца альбом або набор лістоў для малявання;
10.3. для выканання навучальных і кантрольных работ вучням II–IV класаў рэкамендуецца мець наступную колькасць сшыткаў:
па вучэбных прадметах ”Беларуская мова“, ”Русский язык“, ”Мова нацыянальнай меншасці“, ”Матэматыка“ – 3 сшыткі (2 сшыткі для навучальных работ і 1 сшытак для кантрольных работ). У II класе па вучэбных прадметах ”Беларуская мова“, ”Русский язык“, ”Мова нацыянальнай меншасці“ выкарыстоўваюцца сшыткі з разліноўкай у вузкую лінейку (без нахіленай лініі), пачынаючы з ІІІ класа – сшыткі з разліноўкай у шырокую лінейку;
па вучэбных прадметах ”Беларуская літаратура (літаратурнае чытанне)“, ”Русская литература (литературное чтение)“, ”Літаратура нацыянальнай меншасці“, ”Чалавек i свет“, “Асновы бяспекі жыццядзейнасці” – 1 сшытак для навучальных работ па меркаванні настаўніка;
па вучэбным прадмеце ”Замежная мова“ – 2 сшыткі для навучальных работ; сшытак для запісу замежных слоў – па меркаванні настаўніка;
па вучэбным прадмеце ”Музыка“ – нотны сшытак.
па вучэбных прадметах ”Беларуская мова“, ”Русский язык“, ”Мова нацыянальнай меншасці“ – 3 сшыткі (2 сшыткі для навучальных работ і 1 сшытак для кантрольных работ);
па вучэбных прадметах ”Беларуская літаратура“, ”Русская литература“ 1 сшытак для навучальных работ – у V–VIIІ класах; 2 сшыткі (1 сшытак для навучальных работ, 1 сшытак для кантрольных работ) – у ІХ–ХІ (XII) класах;
па вучэбным прадмеце ”Літаратура нацыянальнай меншасці“ – 1 сшытак для навучальных работ;
па вучэбным прадмеце ”Замежная мова“ – 2 сшыткі для навучальных работ; па меркаванні настаўніка дадаткова можна выкарыстоўваць сшытак для запісу замежных слоў. Сшытак для запісу замежных слоў для вучняў X–XI (XII) класаў выкарыстоўваецца па іх жаданні;
па вучэбным прадмеце ”Мастацтва (айчынная і сусветная мастацкая культура)“ – альбом або набор лістоў для малявання, 1 сшытак для навучальных работ;
па вучэбным прадмеце ”Матэматыка“ – 3 сшыткі (2 сшыткі для навучальных работ і 1 сшытак для кантрольных работ);
па вучэбных прадметах ”Інфарматыка“, “Астраномія” – 2 сшыткі (1 сшытак для навучальных работ і 1 сшытак для кантрольных работ);
па вучэбных прадметах ”Чалавек і свет“, ”Сусветная гісторыя“, ”Гісторыя Беларусі“, ”Грамадазнаўства“, ”Працоўнае навучанне“, ”Чарчэнне“ – 1 сшытак для навучальных работ;
па вучэбным прадмеце ”Фізіка“ – 3 сшыткі (1 сшытак для навучальных работ, 1 сшытак для лабараторных работ (лабараторных работ і эксперыментальных даследаванняў) і 1 сшытак для кантрольных работ);
па вучэбным прадмеце ”Біялогія“ – 3 сшыткі (1 сшытак для навучальных работ, 1 сшытак для лабараторных і практычных работ, 1 сшытак для кантрольных работ);
па вучэбным прадмеце ”Хімія“ – 3 сшыткі (1 сшытак для навучальных работ, 1 сшытак для практычных работ і 1 сшытак для кантрольных работ);
па вучэбным прадмеце ”Геаграфія“ – 2 сшыткі (1 сшытак для навучальных работ і 1 сшытак для практычных работ);
па вучэбных прадметах ”Дапрызыўная і медыцынская падрыхтоўка“, “Асновы бяспекі жыццядзейнасці” – 1 сшытак для навучальных работ па меркаванні настаўніка.
ІV. АФАРМЛЕННЕ I ВЯДЗЕННЕ СШЫТКАЎ, АФАРМЛЕННЕ ЭКЗАМЕНАЦЫЙНЫХ РАБОТ
фізіцы або для лабараторных работ і эксперыментальных даследаванняў па фiзiцы i, адпаведна, па іншых вучэбных прадметах), клас (выкарыстоўваюцца арабскія або рымскія лічбы), скарочанае найменне ўстановы адукацыі ў адпаведнасці са статутам гэтай установы адукацыі, прозвiшча і ўласнае iмя вучня ў родным склоне.
Падкрэслiванне членаў сказа, выдзяленне марфем у слове, умоўныя абазначэннi, чарцяжы, схемы, графікі, табліцы, дыяграмы, малюнкі выконваюцца акуратна алоўкам (пры неабходнасці каляровымі алоўкамі, акрамя чырвонага) або ручкай, пры неабходнасці – з прымяненнем лiнейкi i цыркуля. Не дапускаецца выкарыстанне ў сшытках аплiкацый, якія не выконваюць дыдактычных функцый, і фламастараў.
У ІІ–ІV класах дата выканання навучальнай або кантрольнай работы запісваецца пасярэдзіне радка наступным чынам: дзень месяца арабскай лiчбай, назва месяца пропiссю.
Напрыклад:
6 верасня
На наступным радку (пасярэдзіне) пасля даты ў сшытках для навучальных работ пішацца ”Класная работа“ або ”Дамашняя работа“.
У сшытках з разліноўкай у клетку для навучальных работ па вучэбным прадмеце ”Матэматыка“ паміж датай і словамі ”Класная работа“ або ”Дамашняя работа“ прапускаецца адна клетка ўніз, паміж словамі ”Класная работа“ або ”Дамашняя работа“ і заданнем –дзве клеткі ўніз.
У сшытках па вучэбным прадмеце ”Матэматыка“, пачынаючы з ІІ класа, пры афармленні рашэння заданняў на асобным радку ўказваецца від навучальнай работы (слова ”Прыклады“ ў ІІ–ІV класах не пішацца). Паміж назвай віду задання, рашэннем і адказам прапускаецца адпаведна адна клетка ўніз, паміж слупкамі прыкладаў, размешчаных адзін пад адным, – дзве клеткі ўніз, паміж слупкамі прыкладаў, размешчаных на адным радку, – тры клеткі ўправа ад найдаўжэйшага прыкладу. Для аддзялення адной навучальнай работы ад другой i для выстаўлення адзнакi прапускаюцца чатыры клеткі ўніз.
У V–ХІ (XII) класах у сшытках для навучальных і кантрольных работ па вучэбных прадметах ”Беларуская мова“, ”Русский язык“, ”Мова нацыянальнай меншасці“ дата запісваецца словамі ў цэнтры радка. На наступных радках пасля даты пішуцца від работы (пераказ, сачыненне i iншыя); або ”Работа над памылкамі“; або ”Дамашняя работа“, затым ”Практыкаванне“ з указаннем яго нумара (без знака №); або ”Класная работа“. Пасля слоў ”Класная работа“ на наступным радку па меркаванні настаўніка можа ўказвацца тэма вучэбных заняткаў.
У ІХ–ХІ (XII) класах у сшытках для кантрольных работ па вучэбных прадметах ”Беларуская літаратура“,”Русская литература“ дата таксама запісваецца словамі ў цэнтры радка. На наступным радку пасля даты ўказваецца від работы (сачыненне), затым – загаловак кантрольнай работы.
Загаловак навучальнай або кантрольнай работы запісваецца на асобным радку без двукосся і кропкі ў канцы назвы. Калі загаловак з’яўляецца цытатай, то ён бярэцца ў двукоссе.
Запісы афармляюцца наступным чынам:
Трэцяга верасня |
Дваццаць пятага верасня |
Восьмага кастрычніка |
Дамашняя работа |
Класная работа |
Работа над памылкамі |
Практыкаванне 12 |
Спосабы ўтварэння дзеясловаў |
|
|
|
|
Третье сентября |
Третье сентября |
Третье октября |
Домашняя работа |
Классная работа |
Работа над ошибками |
Упражнение 12 |
|
|
Пятага кастрычніка Дыктант |
Пятага кастрычніка Пераказ |
Пятага кастрычніка Сачыненне |
Мой родны край |
У лесе |
З гісторыі майго роду |
Пятнаццатага красавіка
Сачыненне
,,Добра быць у дарозе, якую ты
сам сабе выбіраеш…“
У выпадку, калі пісьмовая работа па вучэбных прадметах ”Беларуская мова“, ”Русский язык“, ”Мова нацыянальнай меншасці“ ўключае дадатковае заданне, на наступным радку пасля тэксту ўказваецца нумар варыянта. Нумар задання абазначаецца арабскай лічбай.
Напрыклад: Варыянт 2 Варыянт ІІ
Па вучэбным прадмеце ”Замежная мова“ дата ў сшытку запісваецца так, як гэта прынята ў краіне мовы, якая вывучаецца:
Англійская мова |
1 October 2020
|
Нямецкая мова |
7. Dezember 2020
|
Французская мова |
Lundi 7 septembre 2020
|
Іспанская мова |
7 de diciembre de 2020
|
Кітайская мова |
2020年4月12日 |
У сшытку для навучальных работ па вучэбным прадмеце ”Замежная мова“ словы ”Класная работа“, ”Дамашняя работа“ (на адпаведнай мове) не пішуцца.
У V–ХІ (XII) класах дата выканання навучальнай або кантрольнай работы па іншых вучэбных прадметах, акрамя вучэбных прадметаў ”Беларуская мова“, ”Русский язык“, ”Мова нацыянальнай меншасці“, ”Замежная мова“, запiсваецца лiчбамi на палях сшыткаў у адзін ці два радкі.
Напрыклад: 22.09.2020
У сшытках для навучальных работ па вучэбных прадметах ”Беларуская літаратура“, ”Русская литература“, ”Літаратура нацыянальнай меншасці“, ”Мастацтва (айчынная і сусветная мастацкая культура)“, ”Чалавек i свет“, ”Інфарматыка“, ”Сусветная гісторыя“, ”Гісторыя Беларусі“, ”Грамадазнаўства“, ”Геаграфія“, ”Біялогія“, ”Фізіка“, ”Астраномія“, ”Хімія”, ”Працоўнае навучанне“, ”Чарчэнне“, ”Дапрызыўная і медыцынская падрыхтоўка“, ”Асновы бяспекі жыццядзейнасці“ пры выкананні навучальных работ словы ”Класная работа“ не пішуцца, а адразу запісваецца тэма вучэбных заняткаў пасярэдзіне таго ж радка, на якім запісана дата выканання навучальнай работы, або від работы (сачыненне і іншыя работы). Запіс у сшытку афармляецца наступным чынам:
Жыццёвы і творчы шлях І. Шамякіна |
15.09.2020 |
Агульная характарыстыка галагенаў |
12.09.2020 |
Пры выкананні кантрольнай, практычнай або лабараторнай работы ў адпаведным сшытку запіс афармляецца наступным чынам:
Практычная работа № 6 Рашэнне эксперыментальных задач |
22.10.2020 |
У сшытках для кантрольных работ па вучэбных прадметах ”Матэматыка“, ”Фізіка“, ”Астраномія“, ”Біялогія“, ”Хімія“ ў V–ХІ (XII) класах пасля запісаў даты і назвы віду работы ўказваецца тэма, па якой выконваецца кантрольная работа, а затым у цэнтры радка – нумар варыянта (Варыянт 2 або Варыянт II).
На адбітку штампа ўстановы адукацыі запісваецца дата правядзення выпускнога экзамену.
Напрыклад: 1 чэрвеня 2021 г.
Пасля адбітку штампа ўстановы адукацыі прапускаюцца два радкі (дзве лінейкі) на лістах паперы з разліноўкай у лінейку, чатыры радкі (чатыры клеткі ўніз) на лістах паперы з разліноўкай у клетку і пасярэдзіне радка робіцца адпаведны запіс.
Тытульны ліст экзаменацыйнай работы па завяршэнні навучання і выхавання на ІІ і ІІІ ступенях агульнай сярэдняй адукацыі афармляецца згодна з дадаткам 7 Метадычных рэкамендацый.
Па вучэбных прадметах ”Беларуская мова“, ”Русский язык“, ”Мова нацыянальнай меншасці“ на другой старонцы пасярэдзіне першага радка пiшацца назва дыктанта або пераказу, па вучэбным прадмеце ”Матэматыка“ – нумар варыянта.
Пры абазначэнні нумара варыянта можна выкарыстоўваць як арабскія, так і рымскія лічбы (Варыянт 2 або Варыянт ІІ).
Заданні экзаменацыйнай работы па вучэбным прадмеце ”Матэматыка“ не перапісваюцца.
кожная навучальная работа ў сшытках для навучальных работ да наступных вучэбных заняткаў ва ўсiх вучняў І–ІV класаў;
найбольш значныя (на выбар настаўніка) навучальныя работы ў вучняў V– ХІ (XII) класаў:
не менш чым адзiн раз на тыдзень ва ўсiх вучняў V–VІІ класаў;
не менш чым адзiн раз на два тыдні ва ўсiх вучняў VІІІ–ІХ класаў,
не менш чым адзiн раз на месяц ва ўсiх вучняў Х–ХІ (XII) класаў пры вывучэнні прадмета на базавым узроўні;
не менш чым адзiн раз на два тыдні ва ўсiх вучняў Х–ХІ (XII) класаў пры вывучэнні прадмета на павышаным узроўні.
кожная навучальная работа ў вучняў ІІІ–VІІ класаў да наступных вучэбных заняткаў;
найбольш значныя (на выбар настаўніка) навучальныя работы ў вучняў VІІІ–ХІ (XII) класаў, але з такiм разлiкам, каб адзiн раз на тыдзень адпаведныя навучальныя работы правяралiся ва ўсіх вучняў VІІІ і ІХ класаў, адзiн раз на два тыдні ва ўсіх вучняў Х–ХІ (XII) класаў пры вывучэнні на базавым узроўні; адзін раз на тыдзень ва ўсіх вучняў Х–ХІ (XII) класаў пры вывучэнні на павышаным узроўні.
Па вучэбным прадмеце ”Хімія“ практычныя работы правяраюцца ў кожнага вучня да наступных вучэбных заняткаў. Адзнакі, выстаўленыя ў сшытках для практычных работ, заносяцца ў класны журнал і дзённік вучня;
Па вучэбным прадмеце ”Біялогія“:
лабараторныя і найбольш значныя (па меркаванні настаўніка) практычныя работы правяраюцца ў кожнага вучня да наступных вучэбных заняткаў. Адзнакі за лабараторныя і практычныя работы, выстаўленыя ў сшытках для лабараторных і практычных работ, заносяцца ў класны журнал і дзённік вучня;
адзнакі за навучальныя работы (у тым ліку вопыты, доследы, справаздачы па выніках экскурсій) выстаўляюцца ў класны журнал і дзённікі вучняў па меркаванні настаўніка.
Па вучэбным прадмеце ”Геаграфія“ практычныя работы правяраюцца да наступных вучэбных заняткаў у кожнага вучня. Адзнакі за практычныя работы (пазначаныя зорачкай у вучэбнай праграме), выстаўленыя ў сшытках для практычных работ вучняў, заносяцца ў класны журнал і дзённік вучня; адзнакі за іншыя практычныя работы заносяцца ў класны журнал і дзённік вучня па меркаванні настаўніка.
Праверка кантрольных работ, як правіла, ажыццяўляецца да наступных вучэбных заняткаў па адпаведным вучэбным прадмеце. Дапускаецца ажыццяўляць праверку кантрольных сачыненняў, пераказаў і іншых творчых работ па мовах і літаратурах у V–VІІІ класах на працягу тыдня, у ІХ класе – на працягу дзесяці дзён, у Х–ХІ (ХІІ) класах –на працягу двух тыдняў пасля правядзення адпаведнай творчай работы.
Няправiльна напiсаную (напісаны):
лiтару або знак прыпынку закрэслівае наўскос, падкрэслівае адной лініяй;
лiчбу закрэслівае наўскос;
частку слова, сказ закрэслівае тонкай гарызантальнай лiнiяй;
памылкі ў змесце i маўленчыя памылкі падкрэслiвае хвалiстай лiнiяй;
замест закрэсленага запісвае ўверсе правільны варыянт (патрэбныя лічбы, літары, знакі прыпынку, словы, словазлучэнні, сказы).
Выпраўленыя памылкі адзначаюцца на палях сшытка наступнымі ўмоўнымі знакамі:
у II–IV класах – I – арфаграфiчная, V – пунктуацыйная, I (н) – нягрубая арфаграфiчная, V (н)– нягрубая пунктуацыйная, З (С) – памылка ў змесце (в содержании); М (Р) – маўленчая (речевая);
у V–ХІ (XII) класах – I – арфаграфiчная; V – пунктуацыйная; Г – граматычная; З (С) – памылка ў змесце (в содержании); М (Р) – маўленчая (речевая); а (о) – аднатыпная (однотипная); н – нягрубая: I (а) (I (о)), I (н), V (н).
Дапушчаныя вучнямi памылкі на прымяненне правілаў, якiя яшчэ не вывучалiся, настаўнік падкрэслівае, выпраўляе, але на палях сшытка не адзначае.
У V–ХІ (XII) класах пры праверцы дыктанта пасля тэксту (у пачатку наступнага радка) дробам указваецца колькасць арфаграфiчных памылак (лiчнiк) i пунктуацыйных памылак (назоўнiк).
Напрыклад:
I / V |
|
2/1 |
У навучальных і кантрольных творчых работах (пераказы, сачыненні, пераклады і іншыя) настаўнік выпраўляе арфаграфічныя, пунктуацыйныя, граматычныя, маўленчыя памылкі, памылкі ў змесце і выстаўляе дзве адзнакі: адну – за змест, другую – за пісьменнасць.
Пры праверцы творчых работ (пераказаў, сачыненняў, перакладаў і іншых), якiя разлiчаны на адны або двое вучэбных заняткаў, пасля тэксту (у пачатку наступнага радка) настаўнік запісвае дробам у лічніку колькасць памылак у змесце i маўленчых памылак, а ў назоўнiку ўказвае колькасць арфаграфiчных, пунктуацыйных i граматычных памылак.
Напрыклад:
З – М |
|
2-2 |
I – V – Г |
|
2-2-1 |
Калі вучнямі дапушчаны выпраўленні на месцы арфаграм і пунктаграм, якія ўплываюць на выстаўленне адзнакі за пісьмовую работу, па меркаванні настаўніка наяўнасць выпраўленняў можна адзначаць пасля падліку памылак. У гэтым выпадку запіс можна аформіць наступным чынам:
1/0 |
2 выпр. (І) |
|
1-0 |
|
|
|
|
3-0-2 |
2 выпр. (V) |
Пры праверцы экзаменацыйных работ вучняў па завяршэнні навучання і выхавання на ІІ і ІІІ ступенях агульнай сярэдняй адукацыі па вучэбных прадметах ”Беларуская мова“, ”Русский язык“, ”Мова нацыянальнай меншасці“ дапушчаныя вучнямi памылкі адзначаюцца, выпраўляюцца і фіксуюцца такім жа чынам, як і пры праверцы дыктанта, творчых работ.
Пры праверцы экзаменацыйных работ вучняў па завяршэнні навучання і выхавання на ІІ і ІІІ ступенях агульнай сярэдняй адукацыі па вучэбным прадмеце ”Матэматыка“ такім жа чынам выпраўляюцца дапушчаныя вучнямi памылкі.
Па вучэбных прадметах ”Беларуская літаратура“, ”Русская литература“, ”Літаратура нацыянальнай меншасці“ пасля праверкі навучальнай творчай работы дапускаецца сціслае пісьмовае ацэначнае меркаванне настаўніка.
Па вучэбным прадмеце ”Інфарматыка“ тыповыя памылкі, дапушчаныя вучнямі пры выкананні кантрольнай работы, абмяркоўваюцца без выканання пісьмовай работы над памылкамі.
Рэферат мае наступную структуру: тытульны ліст, змест, уводзіны, асноўная частка, якая падзяляецца на главы, раздзелы, падраздзелы, заключэнне, спіс літаратуры ў алфавітным парадку, дадаткі (пры неабходнасці). Аб’ём навучальнага рэферата, узор яго афармлення ўстаноўлены згодна з дадаткам 8 да Метадычных рекамендацый.
Дадатак 1
да Метадычных рэкамендацый па фарміраванні культуры вуснага і пісьмовага маўлення ва ўстановах адукацыі, якія рэалізуюць адукацыйныя праграмы агульнай сярэдняй адукацыі
Узоры афармлення надпiсу
на вокладцы сшытка*
Тетрадь |
Сшытак |
для работ |
для кантрольных работ |
по русскому языку |
па беларускай мове |
учащегося 6 ,,А“ класса |
вучанiцы II класа |
гимназии № 61 г. Минска |
Выгалавіцкай базавай школы |
Петрова Виталия |
Данiльчык Вольгi |
Тетрадь |
Сшытак |
для работ по учебному предмету |
для работ |
,,Человек и мир“ |
па матэматыцы |
учащейся V ,,Б“ класса |
вучня 8 ,,А“ класа |
средней школы № 4 г. Витебска |
сярэдняй школы № 2 |
Куницкой Елены |
г. Наваполацка |
|
Фёдарава Аляксандра |
Тетрадь |
Сшытак |
для практических работ |
для лабараторных работ |
по химии |
па фізіцы |
учащегося Х ,,А“ класса |
вучня 9 класа |
средней шолы № 1 г. Слуцка |
Засульскай сярэдняй школы |
Симончика Михаила |
Платонава Івана |
Тетрадь |
Тетрадь |
для работ |
для работ |
по обществоведению |
по русской литературе |
учащегося 10 ,,А“ класса |
учащегося IX класса |
Лицея БГУ |
Правомостовской |
Нестерова Владимира |
средней школы |
|
Платонова Ивана |
English |
Français |
Deutsch |
Español |
姓名 |
Galina Sedova |
Svetlana Ivanova |
Anna Petrova |
Anna Ivanova |
学校 |
Form 3 “B“ |
classe de 7ème “A“ |
Klasse 5 ,,B“ |
grado 4 “A” |
班级 |
School No. 20 |
école № 20 |
Schule Nr. 20 |
escuela № 20
|
|
Дадатак 2
да Метадычных рэкамендацый па фарміраванні культуры вуснага і пісьмовага маўлення ва ўстановах адукацыі, якія рэалізуюць адукацыйныя праграмы агульнай сярэдняй адукацыі
Колькасць і аб’ём навучальных работ па развіцці звязнага вуснага і пісьмовага маўлення на
І ступені агульнай сярэдняй адукацыі
Вучэбны прадмет ”Беларуская мова“ ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі з беларускай мовай навучання і выхавання |
||||||||
Від работы |
І клас |
ІІ клас |
ІІІ клас |
ІV клас |
||||
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
|
Пераказ |
– |
– |
1 45-50 слоў |
1 45-50 слоў |
1 40-50 слоў |
1 50-60 слоў |
1 60-70 слоў |
1 70-80 слоў |
Сачыненне |
– |
– |
– |
– |
1 |
1 |
1 |
1 |
Вучэбны прадмет ”Беларуская мова“ ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі з рускай мовай навучання і выхавання |
||||||||
Від работы |
І клас |
ІІ клас |
ІІІ клас |
ІV клас |
||||
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
|
Пераказ |
– |
– |
– |
1 40-45 слоў |
1 40-50 слоў |
1 50-60 слоў |
1 60-70 слоў |
1 70-80 слоў |
Сачыненне |
– |
– |
– |
– |
1 |
1 |
1 |
1 |
Вучэбны прадмет ”Русский язык“ ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі з рускай мовай навучання і выхавання |
||||||||
Від работы |
І клас |
ІІ клас |
ІІІ клас |
ІV клас |
||||
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
|
Пераказ |
– |
– |
1 30-40 слоў |
1 40-50 слоў |
1 40-50 слоў |
1 50-60 слоў |
1 60-70 слоў |
1 70-80 слоў |
Сачыненне |
– |
– |
– |
– |
1 |
1 |
1 |
1 |
Вучэбны прадмет ”Русский язык“ ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі з беларускай мовай навучання і выхавання |
||||||||
Від работы |
І клас |
ІІ клас |
ІІІ клас |
ІV клас |
||||
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
|
Пераказ |
– |
– |
1 40-50 слоў |
1 40-50 слоў |
1 45-50 слоў |
1 50-60 слоў |
1 60-70 слоў |
1 70-80 слоў |
Сачыненне |
– |
– |
– |
– |
1 |
1 |
1 |
1 |
Вучэбны прадмет ”Мова нацыянальнай меншасці“ |
||||||||
Від работы |
І клас |
ІІ клас |
ІІІ клас |
ІV клас |
||||
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
|
Пераказ |
– |
– |
– |
– |
1 40-45 слоў |
1 50–55 слоў |
1 60–65 слоў |
1 70–75 слоў |
Сачыненне |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
1 |
Дадатак 3
да Метадычных рэкамендацый па фарміраванні культуры вуснага і пісьмовага маўлення ва ўстановах адукацыі, якія рэалізуюць адукацыйныя праграмы агульнай сярэдняй адукацыі
Колькасць кантрольных работ
на I ступені агульнай сярэдняй
адукацыі, іх віды і аб’ём
Вучэбны прадмет ”Беларуская мова“ ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі з беларускай мовай навучання і выхавання |
||||||||||||||||||||||
Від работы |
І клас |
ІІ клас |
ІІІ клас |
ІV клас |
||||||||||||||||||
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
|||||||||||||||
Кантрольнае спісванне |
– |
1 15-20 слоў |
1 25-30 слоў |
– |
– |
– |
– |
– |
||||||||||||||
Кантрольны дыктант |
– |
– |
– |
1 35-40 слоў |
1 40-45 слоў |
– |
1 55-65 слоў |
– |
||||||||||||||
Кантрольны дыктант з дадатковым заданнем |
– |
– |
– |
– |
– |
1 45-50 слоў |
– |
1 65-75 слоў |
||||||||||||||
Кантрольная работа па тэме |
– |
– |
1 |
2 |
1 |
2 |
2 |
2 |
||||||||||||||
Кантрольны слоўнікавы дыктант |
– |
– |
1 6 слоў |
1 7 слоў |
2 8 слоў |
2 10 слоў |
2 10 слоў |
2 12 слоў |
||||||||||||||
Вучэбны прадмет ”Беларуская мова“ ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі з рускай мовай навучання і выхавання |
||||||||||||||||||||||
Від работы |
І клас |
ІІ клас |
ІІІ клас |
ІV клас |
||||||||||||||||||
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
|||||||||||||||
Кантрольнае спісванне |
– |
– |
1 20-25 слоў |
– |
– |
– |
– |
– |
||||||||||||||
Кантрольны дыктант |
– |
– |
– |
1 25-30 слоў |
1 40-45 слоў |
– |
1 55-65 слоў |
– |
||||||||||||||
Кантрольны дыктант з дадатковым заданнем |
– |
– |
– |
– |
– |
1 45-50 слоў |
– |
1 65-75 слоў |
||||||||||||||
Кантрольная работа па тэме |
– |
– |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
2 |
||||||||||||||
Кантрольны слоўнікавы дыктант |
– |
– |
1 5 слоў |
1 6 слоў |
2 8 слоў |
2 10 слоў |
2 10 слоў |
2 12 слоў |
||||||||||||||
Вучэбны прадмет ”Русский язык“ ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі з рускай мовай навучання і выхавання |
||||||||||||||||||||||
Від работы |
І клас |
ІІ клас |
ІІІ клас |
ІV клас |
||||||||||||||||||
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
|||||||||||||||
Кантрольнае спісванне |
– |
1 15-20 слоў |
1 25-30 слоў |
– |
– |
– |
– |
– |
||||||||||||||
Кантрольны дыктант |
– |
– |
– |
1 35-40 слоў |
1 40-45 слоў |
– |
1 55-65 слоў |
– |
||||||||||||||
Кантрольны дыктант з дадатковым заданнем |
– |
– |
– |
– |
– |
1 45-50 слоў |
– |
1 65-75 слоў |
||||||||||||||
Кантрольная работа па тэме |
– |
– |
1 |
2 |
1 |
2 |
2 |
2 |
||||||||||||||
Кантрольны слоўнікавы дыктант |
– |
– |
1 6 слоў |
1 8 слоў |
2 8 слоў |
2 10 слоў |
2 10 слоў |
2 12 слоў |
||||||||||||||
Вучэбны прадмет ”Русский язык“ ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі з беларускай мовай навучання і выхавання |
||||||||||||||||||||||
Від работы |
І клас |
ІІ клас |
ІІІ клас |
ІV клас |
||||||||||||||||||
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
|||||||||||||||
Кантрольнае спісванне |
– |
– |
1 25-30 слоў |
– |
– |
– |
– |
– |
||||||||||||||
Кантрольны дыктант |
– |
– |
– |
1 35-40 слоў |
1 40-45 слоў |
– |
1 55-65 слоў |
–
|
||||||||||||||
Кантрольны дыктант з дадатковым заданнем |
– |
– |
– |
– |
– |
1 45-50 слоў |
– |
1 65-75 слоў |
||||||||||||||
Кантрольная работа па тэме |
– |
– |
1 |
2 |
1 |
2 |
2 |
2 |
||||||||||||||
Кантрольны слоўнікавы дыктант |
– |
– |
1 6 слоў |
1 8 слоў |
2 8 слоў |
2 10 слоў |
2 10 слоў |
2 12 слоў |
||||||||||||||
Вучэбны прадмет ”Мова нацыянальнай меншасці” |
||||||||||||||||||||||
Від работы |
І клас |
ІІ клас |
ІІІ клас |
ІV клас |
||||||||||||||||||
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
|||||||||||||||
Кантрольнае спісванне |
– |
– |
1 15-20 слоў |
1 20-25 слоў |
– |
– |
– |
– |
||||||||||||||
Кантрольны дыктант |
– |
– |
– |
– |
1 35-40 слоў |
– |
1 55-60 слоў |
– |
||||||||||||||
Кантрольны дыктант з дадатковым заданнем |
– |
– |
– |
– |
– |
1 35-40 слоў |
– |
1 55-60 слоў |
||||||||||||||
Кантрольная работа па тэме |
– |
– |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
||||||||||||||
Кантрольны слоўнікавы дыктант |
– |
– |
– |
– |
1 6 слоў |
1 6 слоў |
1 8 слоў |
1 8 слоў |
||||||||||||||
Вучэбны прадмет ”Беларуская літаратура“ ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі з беларускай мовай навучання і выхавання |
||||||||||||||||||||||
Від работы |
І клас |
ІІ клас |
ІІІ клас |
ІV клас |
||||||||||||||||||
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
|||||||||||||||
Праверка навыку чытання |
– |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||||||||||||||
Праверка сфармірава-насці чытацкіх уменняў |
– |
– |
– |
– |
– |
1 |
– |
1 |
||||||||||||||
Вучэбны прадмет ”Беларуская літаратура“ ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі з рускай мовай навучання і выхавання |
||||||||||||||||||||||
Від работы |
І клас |
ІІ клас |
ІІІ клас |
ІV клас |
||||||||||||||||||
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
|||||||||||||||
Праверка навыку чытання |
– |
– |
– |
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
||||||||||||||
Праверка сфармірава-насці чытацкіх уменняў |
– |
– |
– |
– |
– |
1 |
– |
1 |
||||||||||||||
Вучэбны прадмет ”Русская литература“ ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі з рускай мовай навучання і выхавання |
||||||||||||||||||||||
Від работы |
І клас |
ІІ клас |
ІІІ клас |
ІV клас |
||||||||||||||||||
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
|||||||||||||||
Праверка навыку чытання |
– |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||||||||||||||
Праверка сфармірава-насці чытацкіх уменняў |
– |
– |
– |
– |
– |
1 |
– |
1 |
||||||||||||||
Вучэбны прадмет ”Русская литература“ ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі з беларускай мовай навучання і выхавання |
||||||||||||||||||||||
Від работы |
І клас |
ІІ клас |
ІІІ клас |
ІV клас |
||||||||||||||||||
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
|||||||||||||||
Праверка навыку чытання |
– |
– |
– |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||||||||||||||
Праверка сфармірава-насці чытацкіх уменняў |
– |
– |
– |
– |
– |
1 |
– |
1 |
||||||||||||||
Вучэбны прадмет ”Літаратура нацыянальнай меншасці“ |
||||||||||||||||||||||
Від работы |
І клас |
ІІ клас |
ІІІ клас |
ІV клас |
||||||||||||||||||
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
|||||||||||||||
Праверка навыку чытання |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
||||||||||||||
Праверка сфармірава-насці чытацкіх уменняў |
– |
– |
– |
– |
– |
1 |
– |
1 |
||||||||||||||
Вучэбны прадмет ”Матэматыка“ |
||||||||||||||||||||||
Від работы |
І клас |
ІІ клас |
ІІІ клас |
ІV клас |
||||||||||||||||||
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
I паў- |
II паў- |
|||||||||||||||
Кантрольная работа |
- |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
||||||||||||||
Праверка навыкаў вуснага лічэння |
- |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||||||||||||||
Дадатак 4
да Метадычных рэкамендацый па фарміраванні культуры вуснага і пісьмовага маўлення ва ўстановах адукацыі, якія рэалізуюць адукацыйныя праграмы агульнай сярэдняй адукацыі
Колькасць кантрольных работ на II і III ступенях агульнай сярэдняй адукацыі
Віды работ |
Колькасць кантрольных работ у навучальны год па класах |
||||||
V* |
VІ* |
VІІ* |
VІІІ* |
ІХ*
|
Х* (базавы/ павыш.) |
ХІ[*] (базавы/ павыш.) |
|
Вучэбны прадмет ”Беларуская мова“ |
|||||||
Дыктанты |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2/2 |
2/2 |
Пераказы |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2/2 |
2/2 |
Тэставая работа |
– |
– |
– |
1 |
1 |
1/2 |
1/2 |
Сачыненні |
|
|
|
|
|
0/1 |
0/1 |
Вучэбны прадмет ”Беларуская лiтаратура“ |
|||||||
Сачыненнi |
– |
– |
– |
– |
1 |
2/4 |
2/4 |
Вучэбны прадмет ”Русский язык“ |
|||||||
Дыктанты |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2/2 |
2/2 |
Пераказы |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2/2 |
2/2 |
Тэставая работа |
– |
– |
– |
1 |
1 |
1/2 |
1/2 |
Сачыненні |
|
|
|
|
|
0/1 |
0/1 |
Вучэбны прадмет ”Русская литература“ |
|||||||
Сачыненнi |
– |
– |
– |
– |
1 |
2/4 |
2/4 |
|
|||||||
Вучэбны прадмет ”Мова нацыянальнай меншасці“ |
|||||||
Дыктанты |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Пераказы |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Іншыя вучэбныя прадметы |
|||||||
Вучэбныя прадметы |
Колькасць кантрольных работ у навучальны год па класах |
||||||
V* |
VІ* |
VІІ* |
VІІІ* |
ІХ* |
Х* (базавы/ павыш.) |
ХІ* (базавы/ павыш.) |
|
Матэматыка |
6 |
6 |
8 |
8 |
8 |
6/8 |
6/8 |
Фізіка |
– |
– |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Хімія |
– |
– |
2 |
4 |
4 |
4/6 |
4/6 |
Біялогія |
– |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Інфарматыка |
– |
1 |
1 |
1 |
1 |
1/3 |
1/3 |
Астраномія |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
2 |
Дадатак 5
да Метадычных рэкамендацый па фарміраванні культуры вуснага і пісьмовага маўлення ва ўстановах адукацыі, якія рэалізуюць адукацыйныя праграмы агульнай сярэдняй адукацыі
Аб’ём тэкстаў кантрольных работ (дыктант, пераказ, сачыненне), аб’ём слоўнікавага дыктанта па вучэбных прадметах ”Беларуская мова“, ”Русский язык“, ”Мова нацыянальнай меншасці“, ”Беларуская літаратура“, ”Русская литература“ на II і III ступенях агульнай сярэдняй адукацыі
Клас |
Аб’ём тэксту дыктанта |
Аб’ём слоўнікавага дыктанта |
V |
80 –90 слоў |
12–15 слоў |
VІ |
90–100 слоў |
15–20 слоў |
VІІ |
100–110 слоў |
20–25 слоў |
VІІІ |
110–125 слоў |
25–30 слоў |
ІХ |
125–145 слоў |
30–35 слоў |
Х |
145–170 слоў |
35–40 слоў |
ХІ |
170–200 слоў |
40–45 слоў |
|
|
|
Клас |
Аб’ём тэксту для пераказу |
|
V |
80–100 слоў |
|
VІ |
100–120 слоў |
|
VІІ |
120–180 слоў |
|
VІІІ |
180–240 слоў |
|
ІХ |
240–340 слоў |
|
Х |
340–450 слоў |
|
ХІ |
450–600 слоў |
Клас |
Аб’ём сачынення |
V |
0,5–1 старонка |
VІ |
1–1,5 старонкі |
VІІ |
1–1,5 старонкі |
VІІІ |
1,5–2 старонкі |
ІХ |
2–3 старонкі |
Х |
3–4 старонкі |
ХІ |
4–5 старонак |
Дадатак 6
да Метадычных рэкамендацый па фарміраванні культуры вуснага і пісьмовага маўлення ва ўстановах адукацыі, якія рэалізуюць адукацыйныя праграмы агульнай сярэдняй адукацыі
Колькасць відаў арфаграм і пунктаграм у тэкстах кантрольных дыктантаў па вучэбных прадметах ”Беларуская мова“, ”Русский язык“, ”Мова нацыянальнай меншасці“ на II і III ступенях агульнай сярэдняй адукацыі
Клас |
Колькасць відаў арфаграм у тэкстах кантрольных дыктантаў |
Колькасць відаў пунктаграм у тэкстах кантрольных дыктантаў |
V |
10 |
2–3 |
VІ |
12 |
3–4 |
VІІ |
16 |
4–5 |
VІІІ |
20 |
5–6 |
ІХ |
24 |
7–10 |
Х |
26 |
10–15 |
ХІ |
28 |
15–20 |
Дадатак 7
да Метадычных рэкамендацый па фарміраванні культуры вуснага і пісьмовага маўлення ва ўстановах адукацыі, якія рэалізуюць адукацыйныя праграмы агульнай сярэдняй адукацыі
Афармленне тытульнага ліста, подпісаў экзаменацыйнай работы
І. Узоры афармлення тытульнага ліста экзаменацыйнай работы па завяршэнні навучання і выхавання на ІІ ступені агульнай сярэдняй адукацыі:
Экзаменацыйная работа (дыктант) Экзаменационная работа (диктант)
па беларускай мове по русскому языку
вучанiцы 9 ,,Б“ класа учащейся ІХ ,,Б“ класса
Кавалевiч Вольгi Пятроўны Ковалевич Ольги Петровны
Экзаменацыйная работа (дыктант) Экзаменационная работа (диктант)
па літоўскай мове по литовскому языку
вучня 9 класа учащегося IX класса
Блажукаса Томаса Рэналдавіча Блажукаса Томаса Реналдовича
Экзаменацыйная работа (дыктант) Экзаменационная работа (диктант)
па польскай мове по польскому языку
вучаніцы 9 класа учащейся ІХ класса
Кавальскай Дануты Казіміраўны Ковальской Дануты Казимировны
Экзаменацыйная работа Экзаменационная работа
па матэматыцы по математике
вучня 9 ,,В“ класа учащегося ІХ ,,В“ класса
Станкевіча Сяргея Іванавіча Станкевича Сергея Ивановича
ІІ. Узоры афармлення тытульнага ліста экзаменацыйнай работы па завяршэнні навучання і выхавання на ІІІ ступені агульнай сярэдняй адукацыі:
Экзаменацыйная работа (пераказ) Экзаменационная работа (изложение)
па беларускай мове по русскому языку
вучанiцы 11 ,,Б“ класа учащейся ХІ ,,Б“ класса
Сідаровіч Ірыны Уладзіміраўны Сидорович Ирины Владимировны
Экзаменацыйная работа (пераказ) Экзаменационная работа (изложение)
па літоўскай мове по литовскому языку
вучня 11 класа учащегося XI класса
Блажукаса Томаса Рэналдавіча Блажукаса Томаса Реналдовича
Экзаменацыйная работа Экзаменационная работа
па матэматыцы по математике
вучаніцы 11 ,,В“ класа учащейся Х1 ,,В“ класса
Шыманскай Тамары Пятроўны Шиманской Тамары Петровны
ІІІ. Подпіс экзаменацыйных работ вучняў старшынёй і членамі экзаменацыйнай камiсii:
|
10 (адзнака)
|
|
Старшыня экзаменацыйнай камісіі |
(подпіс) |
Т.І. Пятрова |
Члены экзаменацыйнай камісіі: |
(подпіс) |
А.Г. Лявонаў |
|
(подпіс) |
Н.І. Мікалаева |
|
10/9 (отметки)
|
|
Председатель экзаменационной комиссии |
(подпись) |
Т.И. Петрова |
Члены экзаменационной комиссии: |
(подпись) |
А.Г. Леонов |
|
(подпись) |
Н.И. Николаева |
|
(подпись) |
Г.П.Сидоров |
Дадатак 8
да Метадычных рэкамендацый па фарміраванні культуры вуснага і пісьмовага маўлення ва ўстановах адукацыі, якія рэалізуюць адукацыйныя праграмы агульнай сярэдняй адукацыі
Аб’ём, афармленне i структура рэферата
І. Аб’ём
Рэферат |
Клас |
Аб’ём рэферата пры камп’ютарным наборы |
Аб’ём рэферата пры напісанні ад рукі
|
Навучальны |
Х |
12–14 старонак |
14–15 старонак |
Навучальны |
ХІ |
15–17 старонак |
17–19 старонак |
ІІ. Афармленне тытульнага ліста[†]
Найменне ўстановы адукацыі
Назва рэферата
Выканаў(ла)
Прозвішча, імя ўласнае, імя па бацьку (калі ёсць)
вучань(іца) ___ класа
Месца знаходжання ўстановы адукацыі, год напісання рэферата
ІІІ. Структура
Змест рэферата ўключае назвы структурных частак, глаў, раздзелаў і падраздзелаў з указаннем нумарацыі старонак арабскімі лічбамі. Напрыклад:
Змест**
Уводзіны
1.1.Назва раздзела
1.2. Назва раздзела
1.2.1. Назва падраздзела
1.2.2. Назва падраздзела
Заключэнне
Спіс выкарыстаных крыніц
Дадаткі
* Дапускаецца абазначэнне класа як арабскімі, так і рымскімі лічбамі.
[*] Ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі, на базе якіх ажыццяўляецца эксперыментальная дзейнасць па праекце ”Апрабацыя эксперыментальных інтэграваных вучэбных планаў і вучэбных праграм ва ўмовах абноўленага зместу дапрофільнай падрыхтоўкі і профільнага навучання“, колькасць і віды кантрольных работ па вучэбных прадметах вызначаюцца згодна з эксперыментальнымі вучэбнымі праграмамі, зацверджанымі Міністэрствам адукацыі ва ўстаноўленым парадку.
[†] Нумар на тытульным лісце не ўказваецца, але пры нумарацыі ўлічваецца.
** Размяшчаецца пасля тытульнага ліста.